Asker og klimaomstilling

Klimagassutslipp per person må gå fra 11 tonn til 1,5 tonn per person. Det er en formidabel oppgave og krever en innsats av alle. Alt dette anerkjenner Askers klimaplan som nå er sendt på høring, men den mangler en plan for å nå disse kuttene i tide. Klimaplanen i en moderne kommune som Asker må inneholde tydelige forpliktelser for å gå foran, spesielt på de områdene kommunen har særlig påvirkningskraft.

11. mars 2021

Asker har allerede slått fast at vi skal handle umiddelbart for å bekjempe klimaendringene og ligge foran i klimaomstillingen. Ser man nærmere på de definerte målene skal vi likevel ikke bli et lavutslippssamfunn før i 2050. Det er det samme året hele Norge skal være lavutslipp ifølge klimaloven. Skal Norge klare det, må ressurssterke og innbyggerrike kommuner med gode forutsetninger til utslippskutt ha høyere ambisjoner.

Vi mener det er helt innenfor rekkevidde å gjøre Asker til en lavutslippskommune allerede på 2030-tallet. Et slikt mål vil også bidra til innovasjon og næringsutvikling og gi de unge muligheter. Asker og Bærum bør være selvsagte bidragsytere til å nå Vikens klimamålsetting om 80 % kutt i utslipp innen 2030.

Det er betegnende at det ikke ligger inne noen målsetting om at biltrafikken skal reduseres. For MDG handler det ikke om en kamp mot din bil, men om en kamp for god luft og mindre forurensing, kø og trafikkstøy. Å satse på bilen vil ikke bare forsinke klimaarbeidet, men øke press på arealene i tettbebygde strøk og gjøre hverdagen farligere for barn og unge.

Over 57 % av klimagassutslippene i Asker kommer fra veitrafikk. Store deler av Asker har god tilgang til kollektivtransport innenfor gang- og sykkelavstand og et stort potensial for bedre løsninger som vil avlaste veiene og klimaet. Kommunen har gode virkemidler her gjennom blant annet arealplanen som også utarbeides i disse dager. At veksten i befolkningen fremover kommer i aldersgruppen 60 + gir en mulighet til å satse på tett utbygging og knutepunktutvikling. Nå er ikke tiden for store utbygginger langt fra knutepunktene som genererer mye trafikk og ødelegger natur.

Videre mener vi målsettingene må skjerpes på områder som opptak av klimagasser i natur, klimavennlig bygging og oppgradering av energistandard i de mange eldre bygg og boliger.

Før klimaplanen skulle sendes på høring foreslo De Grønne mange grep for å skjerpe nettopp målsettingene og forpliktelsene. Vi foreslo også satsinger som bilfritt Asker sentrum og fordeler for samkjøring på Røyken- og Slemmestadveien. Til støtte for smarte miljøtiltak for private og næringsliv foreslo vi å opprette et fond likt det Oslo kommune har. Dessverre fikk vi ingen stemmer for noen av punktene i denne runden.

Vi håper mange engasjerer seg i høringen! Fristen for innspill er 16. april.

Klikk på knappennedefor og les vårt program som omhandler klima.