Avvik krever forbedring i Askers eldreomsorg

Det holder ikke å vise til at «I Asker bruker vi mer på pleie og omsorg per innbygger enn sammenlignbare kommuner», hvis resultatene uteblir, skriver Even Gulowsen i Asker MDG.

13. februar 2021

Even Gulowsen, MDG, medlem av hovedutvalg for velferd i Asker

Budstikka februar 2021, kl 07:18
Bildet som tegnes i avisen, er at avvikene er mange. Enkelte avvik er graverende og handler om klare tjenesteforsømmelser og brudd på åpenbare standarder for hygiene, verdighet og pasientsikkerhet.

Den klart største avviksgruppen er legemiddelavvik. Dette har vært en gjenganger over lang tid, og det later til at «avvikenes læringseffekt» dessverre har gitt små resultater.

Leder og nestleder i hovedutvalg for velferd skriver i Budstikka lørdag 30. januar: «I vårt møte i velferdsutvalget 19. januar ba vi om en orientering om avvikshåndtering og etablerte kvalitetssystemer.»

Det er riktig. Men det ble tatt opp under «eventuelt» som en ren orientering uten plass til oppfølgende spørsmål eller debatt. Orienteringene var gode, åpenhjertige og instruktive og forklarte at avvik må påregnes. Noen avvik er likevel klart uakseptable og kaller på den største oppmerksomhet.

At dette i det hele tatt ble tatt opp i utvalget, er helt og holdent Budstikkas fortjeneste. Etter min mening er det åpenbart at disse spørsmål må gis økt oppmerksomhet i hovedutvalg for velferd i Asker.

Politikerne i Asker vil ha løpende orientering om avviksmeldingene
Oppmerksomheten må gå vesentlig lenger enn å få seg forelagt avvik. Nå må det handle om tiltak som kan gi reelle forbedringer.

I denne forbindelse må ressurstilgang, bemanning, kompetanse, vikarløsninger og ledelse være en del av tiltakspakken.

Det holder ikke å vise til at «I Asker bruker vi mer på pleie og omsorg per innbygger enn sammenlignbare kommuner», hvis resultatene uteblir. Jeg vil tro at den som utsettes for alvorlige avvik, finner liten trøst i slike betraktninger.

I denne forbindelse merker jeg meg Maria Barstad Sanner fra Høyre i Bærum, som annet sted i samme avis uttaler: «Det er viktig å komme til bunns i hvordan avvikene følges opp, og hva sykehjemmene lærer av hverandre på tvers». Det fortelles at det i Bærum foregår et tverrpolitisk prosjekt der det undersøkes rekruttering, bemanning og kompetanse ved sykehjemmene.

Ved siden av dette vil Sanner diskutere «kultur».

Leder Cecilie Lindgren og nestleder Hans A. Hveem, begge Høyre, bruker mye av plassen i sitt innlegg til å beskrive alt som er bra i Askers eldreomsorg og alt som skal skrives og utredes fremover.

Ja, mye er bra i Asker! Jeg leser likevel dette som en unna manøver i forhold til de alvorlige forhold som er tatt opp i Budstikkas mange artikler. Høyre-duoen i Asker betoner ambisjoner og mål, fremfor å drøfte strategier og tiltak for forbedring.

Kanskje er det noe å lære av partifellen i Bærum, som blant annet peker på behovet for «å komme til bunns i hvordan avvik følges opp» og at «kultur» er et viktig tema i denne betente sammenhengen?