Asker kan bli ledende på sirkulær økonomi – og samtidig spare kostnader

Bygg som Risenga og Bondi skole ble begge knapt 50 år gamle før de ble revet. Standarden var ikke god nok til å møte dagens behov. Den typen “bruk og kast” og ressurssløsing må vi som kommune og samfunn ta et generaloppgjør med.

9. april 2021

Foto: KARL BRAANAAS

Jens Måge, styremedlem Asker MDG og vara til kommunestyret.
Leserinnlegg i Budstikka 09.04.2021

Asker kommune har utarbeidet forslag til klimaplan som nå er ute på høring.

Her er overgangen til en sirkulær økonomi beskrevet som avgjørende for å nå lavutslippssamfunnet.

Asker kommunes byggepraksis er viet mye plass i planen. Bygg og eiendom kan kalles “40%-sektoren”: Globalt forbruker bygg 40% av all energi, står for over 40% av ressursbruken og 40% av klimagassutslippene og i tillegg genereres 40% av totale avfallsmengder i livsløpet fra bygg.

Klimaplan-utkastet sier: “Selv om klimafotavtrykket blir lavere ved bruk av klimavennlig materialer er de mest klimavennlige kvadratmeterne de som ikke bygges. For å nå klimamålene må det derfor rives mindre og bygges mindre nytt, og rehabilitering bør vurderes som mulig løsning i prosjektene” (s 32). Dette er nye og interessante toner.

Men hvor er de konkrete målene og tiltakene som foreslås for å komme hit?

Under behandling av den forrige klimaplanen for gamle Asker kommune i 2018 vedtok kommunestyret Ap og MDGs forslag om at rådmannen skulle utrede hvordan Asker skulle bli en foregangskommune innen sirkulær økonomi.

Denne ambisjonen er ikke med i forslag ny plan. Hvorfor ikke? Asker har ressursene og kompetansen til å kunne få det til.

Vi er allerede en framoverlent kommune innen avfallsreduksjon og gjenvinning, noe det svært vellykkede møbelombruks-prosjektet fra 2020 viser. Kommunen kuttet utslipp og sparte 16 millioner kroner!

Hvorfor kan ikke Asker også bli mer miljø- og klimaambisiøse innen bygg og eiendom? Kan kommunen forvalte ressursene bedre og samtidig spare penger?

Som inspirasjon kan vi se til Nederland. Her er den politiske målsettingen innen sirkulær økonomi høy og konkret. Nederland sikter mot en full sirkulær økonomi innen 2050 og jobber mot en 50% reduksjon i bruk av jomfruelige råvarer midtveis, dvs i 2030. Byggesektoren er en hovedsatsing for dette og allerede er nær 40% av alle materialene som ble brukt av den nederlandske byggesektoren resirkulerte materialer. Nesten 15% av materialene som brukes i alle produksjonsprosesser i Nederland er allerede resirkulerte materialer.

Hvis en stor kommune som Asker går foran i offentlige anskaffelser innen bygg og anlegg så kan det gjøre en stor forskjell. Og gjør man det smart så kan kanskje kommunen både spare penger og redusere utslipp samtidig.

Oppsummering og innspill til en bedre og mer konkret klimaplan:

• Asker kommune skal bli en foregangskommune innen sirkulær økonomi innen 2025
  • Asker kommune skal stille krav til andel resirkulerte råvarer i anskaffelser til kommunens egne nybygg og rehabiliteringer med mål om 30% i 2025 og 50% i 2030