Regjeringen og det grønne skiftet

Regjeringen tok beviselig pause fra det grønne arbeidet da koronapakkene med gigantstøtte til oljeindustrien og flyselskap ble planlagt og delt ut.

1. juli 2021

Jens Måge styremedlem Asker MDG og vara til kommunestyret, 1. juli 2021, kl 07:17

Jens Ulltveit-Moes innlegg om nye grønne jobber i Asker og Bærum inneholdt skarp kritikk av dagens politikk som han beskrev som «lemenaktig å lete etter nye oljefelt som blir tapsbringende ifølge oljeindustriens egen internasjonale organisasjon».

Han mener dagens regjering stritter imot å skifte arbeidsplassene over til fremtidsrettet klimavennlig teknologi.

Dette har skapt reaksjoner. Sist fra statssekretær Lars Andreas Lunde (H) i Olje- og energidepartementet som mener «Regjeringen jobber hver dag med gjennomføre det grønne skiftet».

Det kan ikke stemme.

I motsetning til EU som i stor grad har benyttet slike støttepakker til grønn omstilling, var det omtrent ingen slike kriterier i Norge. EU øremerket 37 prosent av krisepengene til grønne formål, Norge bare 2 prosent.

Dette er en tapt mulighet for å sette fart i en grønn omstilling av Norge.

Lunde viser til den nylig fremlagte Energimeldingen som han mener viser «hvordan regjeringen vil ta Norge inn i den nye, grønne tidsalderen».

Her har regjeringen fullstendig glemt en stor mulighet for Norge, nemlig biogass. Beregninger som er gjort av blant annet Avfall Norge, viser et potensial for 20.000 nye jobber innen biogass og biogjødsel fra bioavfall i Norge.

Asker har allerede en god posisjon innen biogass med bedrifter som Cambi og Veas og tilhørende leverandørindustri som Wärtsilä som har levert biogassteknologi til Veas. Vi har Tomra som leverer avansert sorteringsteknologi for en sirkulær økonomi. Og vi har flere selskaper i Asker og Bærum innen avfall/gjenvinning, elektrifisering, CCS/CCU, havvind mm.

Vi kan utnytte denne posisjonen til å bygge opp mye mer grønn næring i vår region, men skal vi lykkes med et skifte til grønne jobber, så må vi i langt større grad aktivt legge til rette for skiftet. Vi kan ikke bare fortsette som før.