Målrettet grønt skifte på skjøen

Vi støtter Bærum MDG

– En forurensningsfri fritidsbåtflåte kan bli en skikkelig gladsak for Bærum, skriver Kim Zimmer, som er kommunestyrerepresentant for Bærum MDG.

21. mars 2021

Kim Zimmer, som er kommunestyrerepresentant for Bærum MDG, innlegg i Budstikka 21.3.2021

Våre valg i fritiden bør ikke ødelegge miljøet. Bærums cirka 5.000 fritidsbåter forurenser unødvendig mye; både klimagassutslipp, bunnstoff og båtvrak.

Tiden er moden for å sette konkrete mål for båteiernes bidrag i det grønne skiftet. De Grønne vil at Bærum viser veien til en forurensningsfri fritidsflåte og foreslår en rekke tiltak.

Det grønne skiftet på vannet er fullt av spennende muligheter. Et nært samarbeid mellom kommunen, næringslivet, de maritime miljøene og frivilligheten hos båtfolket er nøkkelen for en rask og god endring.

Ved å sette konkrete og ambisiøse mål skaper vi en ny fremtid til beste for mennesker og miljø.

Kravene til utslippsreduksjon fra fritidsbåtene bør være de samme som klimastrategiens mål for utslippskutt.

Kommunen bør stimulere overgangen til eldrift av fritidsbåter i samarbeid med Norsk Elbåtforening og båthavneierne.

En av utfordringene er ladekapasitet i båthavnene. Det må være overkommelig ettersom de fleste båter ligger ved brygga det meste av tiden.

Båtdeling gir flere mulighet til å nyte båtlivet uten å bygge ned hele kystlinjen med småbåthavner. Gründerne er klare, og kommunen bør legge til rette for at de får fotfeste. Lett tilgjengelige bryggeplasser for delingsbåtene er viktig, og kommunen kan tilby landfeste for brygger i Sandvika og på Fornebu i en oppstartsfase.

Kanskje er 50 slike plasser en god start for 2021?

Bunnstoff forurenser sjøbunnen og dreper liv i sjøen. En nylig rapport fra Miljødirektoratet bekrefter at situasjonen er ille under Bærums småbåthavner.

Det er litt tidlig å avvikle bunnstoff til fritidsbåter, men vaskemaskiner som eliminerer behovet, finnes. Dette er enda et område hvor Bærum kan samarbeide med næringslivet for en rask utbredelse av gode løsninger. 20 prosent bunnstoffrie fritidsbåter i 2022 er mulig.

Blått flagg er en internasjonal miljøstandard for badeplasser og marinaer. I Bærum er bare Storøyodden på Fornebu sertifisert. Alle badeplasser og fritidsbåthavner i kommunen kan sertifiseres raskt. 2022 er et realistisk mål for at det skal vaie blå flagg langs hele Bærumskysten.

Båtvrak er et problem det har blitt jobbet med en stund, men gode nok løsninger er ikke etablert. Resirkuleringsbransjen står klar til ta oppdraget, men de trenger kommunal og statlig tilrettelegging og støtte. Det bør Bærum gi slik at vi innen 2024 ikke lenger sliter med forurensende båtvrak i kommunen.

Listen over tiltak for forurensingsfri ferdsel i Oslofjorden bør lages i et samarbeid med andre kommuner omkring fjorden, og med sentrale myndigheter. Fergetrafikken skal selvfølgelig gjøres utslippsfri, og elektrisk drift av alle ferger og skip innenfor Drøbak bør være en selvfølge i 2025.

En forurensningsfri fritidsbåtflåte kan bli en skikkelig gladsak for Bærum. Hopp om bord på ferden mot fremtiden.