Lars Nokken

8. kandidat

Lars er født i 1952, og nå pensjonert sivilingeniør. Gjennom sitt mangeårige engasjement i Difi (nå Digitaliseringsdirektoratet) fikk han tilnavnet Prosjektveiviserens far. Dette er en prosjektmodell rettet mot å oppnå bedre gjennomtenkt og mer samfunnsnyttig bruk av prosjektmidler i alle norges kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter.

Lars begynte sin politiske løpebane som høyremann med tro på menneskers iboende skaperkraft og sosiale instinkter. Forlengst har han innsett at grådigheten og ønsket om stadig mer av alt har forlengst tatt overhånd i overflodssamfunnet vårt. For 30 år siden satt han i Rælingen kommunestyre som leder av Flerkulturelt utvalg. Flyttet til Asker i 1995 og har vært MDG’er de siste 20 år. Han sitter nå i styret i Asker MDG.

Dine hjertesaker

• Slutte å ødelegge naturen slik vi i dag gjør på alle måter. Naturen er arvesølvet vårt og fremtiden vår.
  • Stoppe all oljeleting og utbygging av nye oljefelt. Klimaet vårt tåler ikke mer!
  • Få ned forbruket av alle de produktene vi egentlig ikke har behov for, men som reklamen prøver å innbille oss at vi trenger.
  • Vi trenger ikke flere motorveier som bare stimulerer til enda mer bilbruk. De krever uforholdsmessig mye plass og ødelagt natur i forhold til de få minuttene vi sparer.

Dine grønne mål

• Mer friluftsliv i nærmiljøet. Det er ikke alltid grønnere på andre siden av gjerdet.
  • Bruke sykkel eller gå hvis du kan.
  • Bedre levevilkår for barnefamilier. Barna er fremtiden vår!
  • Ikke kjøpe nytt hvis det gamle kan repareres.
  • Bruke vår makt som forbrukere. Trenger jeg egentlig dette?