Uheldig politisk håndverk

Sak om utbygging av Hvalstad skole har gått gjennom to utvalg (Oppvekst og Medborgerskap) og nå sist Formannskapet i Asker kommune. Premissene for utbyggingen av Hvalstad skole har hele veien ligget i sakspapirene, både de økonomiske sidene ved utbyggingen og de praktiske rundt bygging av idrettshall kontra flerbrukshall.

13. april 2021

Innlegg skrevet av Paal Steine, Liv Knatten og Hanne Lisa Matt, i Budstikka 12.04.2021

For ordens skyld; det er snakk om enten en idrettshall på 540 kvadratmeter eller en flerbrukshall på 1200 kvadratmeter. Kommunedirektøren argumenterer for en «2 for 1 løsning» hvor Hvalstad skal få en idrettshall på 540 kvm og det skal jobbes for bygging av en flerbrukshall på Nesbru videregående skole i samarbeid med Viken fylkeskommune og til glede for et enda større tilfang idrettsglede barn.

Tomta og området rundt Hvalstad skole er for trangt til bygging av en flerbrukshall. Bygging av en flerbrukshall vil gi kommunen en ekstra kostnad på 100 – 200 millioner kroner og føre til mye større klimagassutslipp på grunn av krevende terrengforhold. Slik er det, og dette har kommet klart fram i sakspapirene hele veien. Det er bra at Arbeiderpartiet har snudd om saken i formannskapet. Men at posisjonen (bortsett fra Sp) nå får kalde føtter og velger å utsette saken for en befaring og begrunner det med at det har kommet frem nye opplysninger i saken tyder på at partiene ikke har fulgt godt nok med.

Det er fullt forståelig at lokale idrettslag og FAU fremmer sin sak og fremmer bygging av en lokal flerbrukshall i stedet for idrettshallen som administrasjonen la i utbyggingsplanen. Det er også deres demokratiske rett å forsøke å få politikerne til å se saken fra deres side. Imidlertid er det politikernes oppgave å se det overordnede bilde som bl.a. inkluderer kommuneøkonomien, klima- og miljø og en helhetlig og rettferdig prioritering.

Utvikling av kommunen og framtidige planer skal i flest mulig Askerbøringer et best mulig tilbud innen gitte rammer. Det har kommunedirektøren klart i sak om Hvalstad skole og vi i MDG har støttet forslaget hele veien. Nå håper vi at fornuften vinner til slutt. Det er ingen skam å snu!