Stort engasjement rundt utbygging av flerbrukshall på Hvalstad

Det er spennende at det er stort engasjement rundt utbyggingen av Hvalstad skole. For oss politikere er dette gull verdt. Det betyr at vi ikke slipper unna med å ta lettvinte beslutninger i saker som angår mange.

30. april 2021

Foto: TRINE JØDAL/Budstikka

Øistein Mjærum skriver i Budstikka 19. april at uten en stor flerbrukshall på 1.200 kvadratmeter ved Hvalstad skole, vil det være umulig og uforsvarlig å utvide Hvalstad skole.

Han kritiserer videre i sitt innlegg MDG for å stemme mot et forslag som innebærer strenge miljøkrav til utbyggingen. Han vet nok imidlertid godt at MDG ikke stemmer mot de strenge miljøkravene, men mot bygging av en stor flerbrukshall.

MDG stemte mot forslaget fordi forslaget fra posisjonen var en «pakke» som inkluderte stor flerbrukshall.

I denne saken hvor det står mellom bygging av en idrettshall på 540 kvadratmeter eller en hall på 1.200 kvadratmeter, har vi fått presentert en grundig planlagt utbygging fra administrasjonen hvor alternativene er vurdert i forhold til tomtens beskaffenhet og opp imot kommuneøkonomien, og med en anbefaling om at vi bør velge alternativet med idrettshall på 540 kvadratmeter.

Samtidig har lokalmiljøet rundt skolen, med FAU, idrettslag og flere, argumentert sterkt for alternativet med flerbrukshall. De har også kommet med ulike forslag for hvordan utbyggingen kan gjøres for å tilpasse slik at det blir plass til en flerbrukshall.

Mjærum skriver at MDG har konkludert med at barna på Hvalstad ikke bør ha tilgang på en flerbrukshall. Selvfølgelig har vi aldri hevdet det. Vi mener barna skal få tilgang på en stor idrettshall på skolen i tillegg til en enda større idrettshall på Nesbru.

Han hevder at en ny 1.200 kvadratmeter stor hall på Nesbru, som rådmannen utreder i samarbeid med Viken fylkeskommune, ligger altfor langt fra Hvalstad, og at det eventuelt vil føre til veldig mye bilkjøring.

For ordens skyld er det 1,8 km fra Hvalstad skole til Nesbru videregående hvor flerbrukshallen er tenkt bygget, det vil si ti minutter på sykkel over Torstad. Etter hvert som Vestre Billingstad fylles opp med de over 3.000 innbyggerne der, hvorav en stor andel er barn som skal gå på Hvalstad skole, vil flerbrukshallen på Nesbru ligge midt i smørøyet.

I rapporten «Standard rom- og funksjonsprogram for skoleanlegg 2020» ligger det bestemmelser for utformingen av kommunens skolebygg og idrettshall tilknyttet den enkelte skole. Størrelsen på idrettshallen skal vurderes i hvert enkelt prosjekt og kan variere mellom stor hall på 1.200 kvadratmeter og mindre hall på 550 kvadratmeter.

En idrettshall på 540 kvadratmeter er ikke en liten hall. Den er større enn det mange skoler rundt omkring i landet har tilgang på, men den er mindre enn hallen på for eksempel Landøya skole.

Det kunne for øvrig vært interessant å høre hvordan Mjærum har regnet seg frem til livssykluskostnadene for idrettshallene.

Det oppleves kanskje som urettferdig for Øistein Mjærum at andre har større og finere hall. Men at kommunen skal bruke mellom 100 og 200 millioner kroner ekstra av den grunn er vel litt i overkant?