«Sjøen for alle» gjelder ikke

Er det ikke innlysende at fartsgrensene nå må tilpasses en ny virkelighet med betydelig økt trafikk på sjøen? spør innsenderne. Oransje er 15-knopssoner, rød er 5 knop.

15. mars 2021

Hans Rugset, Jon Gustav Kirkerud og Emelie Spjuth, kommunerepresentanter for MDG i Bærum og Asker, mars 2021

Sammenhengende fartsgrenser på sjøen vil være enklere å formidle, huske og overholde.

Asker og Bærum har egne fartsforskrifter på sjøen som skal fornyes i år. Asker har i disse dager på høring sin forskrift, som i hovedsak er en videreføring av gamle regler. Kommunene har sammen definert et større område i skjærgården hvor det er 15 knop i tillegg til en generell grense på 5 knop som gjelder nærmere enn 150 meter fra land.

Dette er kanskje enkelt å huske, men skaper likevel usikkerhet i praksis.

Et godt eksempel på dette er leden som går fra Sandvika ut Store Ostsund og mot Vierrenna. Selv om det i størsteparten av leden er 5 knop, gjør små strekninger med 15 knop at det skapes usikkerhet rundt hvilken grense som gjelder hvor.

Resultatet er at fartsgrensene ikke blir overholdt. Det skaper farlig trafikk for kajakker, robåter, sup og andre myke trafikanter som måtte ønske å krysse leden.

Det er snart 40 år siden fartsgrensene sist gang ble endret. Er det ikke innlysende at fartsgrensene nå må tilpasses en ny virkelighet med betydelig økt trafikk på sjøen?

Området har en større befolkning som har mer tid til rekreasjon. I tillegg har vi mer kunnskap om natur- og klimakrisen vi står overfor.

Alt dette taler for strengere fartsregulering som gjør det trygt for alle å ferdes på sjøen.

Punkt én på listen må være å sette fartsgrenser som er enkle å formidle, huske og dermed overholde. Dessuten plages mange av uvettig kjøring med vannscootere, som vi betrakter som et støyende leketøy til sjenanse for både myke trafikanter og de som oppholder seg langs sjøen på land.

Denne bruken må begrenses kraftig, slik at ikke noen få ødelegger for mange andre.

MDG vil derfor ha en fartsgrense på 5 knop innaskjærs i hele Bærum og flere utvalgte steder i Asker. Vi vil også ha forbud eller kraftige restriksjoner mot vannscootere i begge kommuner, og vil også søke å endre regelverket for disse leketøyene nasjonalt.

Klikk på knappen nedenfor og les vårt programavsnitt som omhandler VANN