Store ord er ikke nok. Klimahandling på høyresiden?

Ja, det er viktig at mange brenner for klimasaken, men store ord er ikke nok all den tid vi står midt oppi en klima- og naturkrise. Det viktigste er faktisk at vi handler, slik at vi kutter nok utslipp i tide og overleverer en levelig planet til neste generasjon.

Derfor er det uforståelig for oss hvorfor Høyre i Asker ikke støttet våre forslag som vil stimulere næringslivet og innovasjon og gi gode resultater for mennesker og miljø.

5. mars 2021

Jeg vil utfordre Conradi og Wettre-Johnsen: Hvor er deres tiltak og hvilke miljø- og klimaforslag vil dere stemme FOR i neste runde?

MDGs klimaplan er et tydelig og forutsigbart signal for Askers bedrifter og konkretiserer kommunens forslag som inneholder mye bra. Slik sikrer vi arbeidsplasser på kort sikt og møter næringslivet på deres ønske om en grønn omstilling.

Vi jobber for klimakommunen Asker hvor det i 2030 er naturlig og lett å leve klimavennlig og deretter raskest mulig går mot en kommune tilnærmet uten utslipp av klimagasser.

Vi vil bl.a. at:

• Asker kommune skal redusere klimagassutslippene med 80% innen 2030 sammenlignet med 2009 nivået, og bli en lavutslippskommune.
  • Bygge- og anleggsplasser i Asker skal bli fossilfri, deretter utslippsfri innen 2030.
  • Kommunale byggeprosjekter skal redusere utslipp med 60 % innen 2025 når både direkte og indirekte utslipp for bygge- og driftsfasen er inkludert.
  • Asker sentrum skal bli bilfritt innen 2023.
  • Biltrafikken i Asker skal reduseres og over halvparten av personreisene skal tas med kollektiv, eller som sykkel eller gange innen 2025.
  • Et billigere og bedre kollektivtilbud. Asker støtter økt brukerbetaling på vei for å oppnå redusert brukerbetaling for kollektiv.
  • Asker skal innføre fordeler for samkjøring på Røykenveien og Slemmestadveien i rushtiden innen 2022.
  • All kommunal kantinedrift og servering skal ha klimavennlige menyer. Maten som serveres skal være sunn, bærekraftig, ha en økologisk andel på minst 30% og det skal alltid tilbys et fullverdig vegetarisk alternativ. Det skal være minst én kjøttfri dag i uken. Forbruk av kjøtt skal måles og reduseres betydelig.
  • Asker kommune har en nullvisjon for matsvinn.
  • Askers samlede energiforbruk i 2030 er redusert med 10 prosent sammenlignet med 2019, ny energikrevende industri holdt utenfor.
  • Asker skal øke lokal energiproduksjon og ha energiproduksjon på alle relevante kommunale takflater.
  • Bygg i Asker skal bruke elektrisitet og varme effektivt og redusere energibruken.
  • Innkjøpsstrategien til Asker kommune skal sikre at alle innkjøp av varer og tjenester i kommunens regi er utslippsfri innen 2030 og bidrar til grønne innkjøp, økt lokal verdiskaping, innovasjon, ombruk og gjenbruk.
  • Asker skal etablere et klimafond (ENØK fond) for å stimulere husholdninger og næringsliv til å investere i miljøvennlige løsninger.

Vi må forandre politikken så mye at vi skaper et katapult for miljøvennlig bruk fremfor miljøfiendtlig forbruk, for sykkelfelt fremfor motorveier, for bærekraftig mat og nye, grønne næringer.

Hanne Lisa