Ja til brukermedvirkning – i praksis

Velferdsområdet opplever store utfordringer under den pågående pandemien. Det er nærmest unntakstilstand og det har vart lenge.  Mye lenger enn vi fryktet da det hele begynte for mer enn et år siden. Isolasjon og inaktivitet har vært blant følgene.

12. april 2021

Nestleder i hovedutvalg for velferd i Asker, Hans A. Hveem (H) skriver i et svarinnlegg i Budstikka 13. april, at overskriften i vårt innlegg 8. april «Dropper brukermedvirkning i Asker» var sterkt misvisende.

Hveem unnlater helt å forklare hvorfor vårt budskap og overskrift er misvisende.  I stedet gis et forsvar for at brukermøtene er droppet. Hveem bekrefter vår fremstilling når han skriver at brukermøter «var altfor arbeidskrevende og dermed uforsvarlig midt i en svært utfordrende koronapandemi».  Her ligger vår uenighet.

Man skulle tro at en situasjon med særlige utfordringer skulle mane til økt oppmerksomhet om brukernes erfaringer og opplevelse av situasjonen under unntakstilstanden. Resultatet er blitt det motsatte. Mens pandemien skaper ekstraordinære tilstander for brukere og pårørende, blir dialogen med brukerrådene utsatt. Først på ubestemt tid, og nå med mulig tid i september/oktober.

Dialogmøtene innen velferdsområdet er et tverrpolitisk møte med brukerrådene for virksomhetsområdene i kommunen.  I Budstikka 5. april understrekes dette av utvalgsleder Cecilie Lindgren (H) med flere: «Det er av de viktigste møtene i løpet av året hvor politikerne lytter til brukerrådsmedlemmenes erfaring med våre tjenester. Som politikere og ombudsmenn er erfaring med våre tjenester helt avgjørende for å jobbe frem gode politiske løsninger». Viktig, javel, men altså ikke viktig nok til at man vil prioritere å gjennomføre dialogen også under ekstraordinære betingelser.

Et møte kan gjennomføres digitalt uten administrasjonen til stede.  Hvis man virkelig er ute etter å ta temperaturen i tjenesteområdene og lytte til brukere og pårørende, så får man det til – hvis man vil.

Undertegnede tre representanter i hovedutvalg for velferd gjennomførte for kort tid siden noen brukermøter uten å belaste administrasjonen. Vi møtte konstruktive og innsiktsfulle brukere og pårørende, og fikk nyttige innspill om en bekymringsfull ressurssituasjon, som vi tar med oss i vårt arbeid i utvalget.

Hveem bedyrer at «Asker Høyre er svært opptatt av brukermedvirkning og brukerdialog» og videre «Vi klarer ikke å levere gode nok tjenester uten medvirkning fra og dialog med, innbyggere og brukere».

Alle disse edle ambisjoner til tross: Brukerdialogen settes på vent mens tjenestene utsettes for store nye utfordringer og brukerne opplever isolasjon, inaktivitet og meget mer, som vi, uten brukermøter, ikke blir kjent med.  At brukerdialog, også ellers, ikke etterleves i praksis har vi dessverre  sett mange eksempler på.

Janne Grøttumsbråten (SV)              Tonje Lavik (FrP)                  Even Gulowsen (MDG)