Høyre og Venstre blokkerer klimaforslag i Asker

Status for klimaarbeidet har vært mye oppe i nyhetsbildet den siste tiden.

Det ser ut til at Parisavtalens ambisjon om å nå 1,5 graders-målet dessverre vil ryke. Norges klimamål for 2020 røk med god margin, selv i et pandemiår med redusert aktivitet. Målet har i tillegg blitt kritisert for å være lite ambisiøst.

29. juni 2021

Foto: Dan Uneken

Jon Gustav Kirkerud og Hanne Lisa Matt, kommunestyremedlemmer for Asker MDG, Budstikka, 28juni 2021

Status for klimaarbeidet har vært mye oppe i nyhetsbildet den siste tiden.

Det ser ut til at Parisavtalens ambisjon om å nå 1,5 graders-målet dessverre vil ryke. Norges klimamål for 2020 røk med god margin, selv i et pandemiår med redusert aktivitet. Målet har i tillegg blitt kritisert for å være lite ambisiøst.

Med behovet for et taktskifte i klimapolitikken som bakteppe behandlet Asker kommunestyre den første klimaplanen i den nye kommunen.

Basert på de over 40 høringsinnspillene som var kommet inn og det vi oppfatter som hull og uteglemmelser i planen kom MDG med forslag til forbedringer.

Forslagene fikk god støtte fra Ap og andre partier i kommunestyret. Noen stemmer tikket også inn fra Frp og Sp.

Høyre og Venstre sørget imidlertid for at alle forslagene falt. Hvorfor det?

«Bilen er ikke fienden», liker Høyre å trekke frem. La det være helt klart: Bilen er ikke fienden i denne planen.

Som grunnlag for å anslå hva klimamålet bør være legges det opp til at bilparken skal vokse med 1,5 prosent årlig – altså mer enn anslått befolkningsvekst som er 1,1 prosent.

Med andre ord: Business as usual. Nullvekstmålet i personbiltrafikk synes å være glemt og er heller ikke nevnt i planen.

Vi foreslo at nullvekstmålet skulle sikres god oppfølging lokalt gjennom indikatorsystemet i klimaplanen. Høyre og Venstre var imot.

Vi var forkjemper for at klimamålet skulle heves fra 67 til 80 prosent kutt i tråd med Vikens mål.

Dette kan høres ut som høye tall, men siden industri har blitt lagt ned på Tofte, har utslippene i Asker allerede falt betraktelig. Asker vil også få drahjelp fra tiltak i mer ambisiøse nabokommuner som Bærum og Oslo og et fremtidsrettet næringsliv.

For eksempel: At Color Line og DFDS går for nullutslippsløsninger på sine skip, vil slå positivt ut på vårt klimaregnskap siden de seiler i vårt farvann.

Asker har ikke de beste forutsetningene for fornybar energiproduksjon og importerer all strøm i likhet med resten av Oslo-området.

Prisfall på solceller gjør likevel at solenergi på sikt kan utgjøre et viktig bidrag. Solenergi er så godt som uteglemt i planen, og vi foreslo å inkludere en strategisk satsing på solceller for kommunens egne bygg. Høyre og Venstre var imot.

At Asker skal ha en nullvisjon for matsvinn, ble nedstemt med knappest mulig margin.

Som et ledd i å øke kunnskapen om dyrking og verdien av matjord har MDG vært pådriver for at alle skoler på sikt skal ha tilgang til en skolehageordning. Dette kan gjerne skje gjennom samarbeid med lokale bønder eller andelslandbruk. Vi foreslo en strategisk målsetting om dette i planen. Høyre og Venstre var imot.

Uføret vi er i handler om manglende politisk handling gjennom flere tiår. MDG var nå partiet som fremmet forslag for å styrke Askers klimaplan.

Vi løftet innspill fra Askersamfunnet opp til vedtak, men blir felt av Høyre og Venstre. Når forslagene får flere stemmer fra Frp enn Venstre, ja da undres vi.