Fantastiske frihetsmaskiner – for hvem?

«For oss har ikke de elektriske sparkesyklene vært noen sang om frihet, tvert imot de har vært en sang om ufrihet, frykt og skader.»

16. august 2021

Jens Måge, styremedlem MDG Asker

Njål Vikdal (V) omtaler ståmopeder som «fantastiske frihetsmaskiner», og gjentar talepunktene fra Trine Skei Grande tidligere i sommer hvor hun lovpriser disse såkalte «sparkesyklene» i innlegget hennes som begynner med «En sang om friheten».

Grandes innlegg fikk raskt et motinnlegg fra Blindeforbundet, som skrev

«For hva slags frihet er det Vikdal og Grande snakker om? For eldre, funksjonshemmede, svaksynte og blinde, ja, for mange av oss vanlig gående eller syklende, representerer disse motoriserte kjøretøyene ikke en frihet, mer en trussel.

Selv har jeg allerede rukket å være i nestenulykker med disse kjøretøyene. To ganger på sykkel, en annen gang da jeg sto stille på fortauet.

Jeg er enig med Vikdal i at de er kommet for å bli og at de må reguleres bedre. Men da må de reguleres som det de faktisk er; et motorisert kjøretøy. Ikke «sykkel», som Solbergregjeringen klassifiserte de til i 2018, og som Hareide og Venstre i regjering ikke har villet endre på. Selv nå etter den andre kaos-sommeren med over 1.000 registrerte ulykker bare i Oslo, mange svært alvorlige.

Ikke sparkes de og ikke sykles de. «Elsparkesykkel» må omdøpes til elmoped eller ståmoped, og de må vekk fra fortauene så vi alle igjen kan ferdes trygt og få friheten tilbake.