Bruk av kjente triks og brekkstang som metode

Kommuneplansjefen og Høyre benytter kjente virkemidler for å fremme sin sak om nedbygging av Askerparken og kommunens del av Føyka.

16. april 2021

Rina Ihlen, sivilarkitekt, medlem i Miljøpartiet De Grønne
Jens Måge, siviløkonom, styremedlem Asker MDG og vara til kommunestyret

I Budstikka 12. april kan vi lese om hvordan Midtbø nå “øker det grønne på Føyka”. Men hvor grønne er egentlig disse planene? Er dette i realiteten grønnvasking?

Kjente triks: Kjent strategi benyttes her av kommuneplansjef og Høyre. Først offentliggjøre en mulighetsstudie med høy utnyttelse, for deretter å kunne redusere prosjektet på arbeidsseminar med formannskapet. Dette for å gi inntrykk av at man lytter til kritikk og derved oppnår tillit. Denne fremgangsmåten benyttes for også å kunne dokumentere en inkluderende god prosess. Neste tiltak er raskt å gjennomføre en arkitektkonkurranse for å få flere bransjer til å heie på prosjektet. Dette koster penger og gir prosjektet enda et argument. Nå er det lagt ned så store ressurser i prosjektet av tid og penger at det må realiseres for ikke å tape pengene som er investert i prosjektet. Politikerne lar seg lure og flere føler seg forpliktet til å støtte prosjektet.

Brekkstang-metode: Nytt idrettsanlegg på Drengsrud brukes som brekkstang for å bygge ned Askerparken og deler av Føyka med boligblokker. Kommunens økonomi burde tilsi at behov for etablering av idrettsanlegg i hele Asker kommune vurderes fritt, ikke knyttet opp mot realisering av enkelte eiendommer.

Skryteliste av revidert mulighetsstudie: «Når det gjelder parkområde rundt de nye byggene skal det være tilgjengelig for alle.» Som om dette parkområde er en ny gave til alle, når det i realiteten er et restareal av Askerparken. «Nå er prosjektet betydelig forbedret». Nei, hovedgrepet med å bygge ned Askerparken gjelder fortsatt. “Skal det være tilgjengelig for alle” høres fint ut, men realiteten er at folk føler seg iakttatt av beboerne i blokkene og opplevelse av rekreasjon svekkes. «Dette er en balanse mellom Asker sentrum som kommunens største knutepunkt, idrettens behov og ikke minst forholdet til å utvikle og ta vare på gode, grønne områder.» Merkelig påstand, når mulighetsstudien gjør det motsatte: Askerparken fjernes! Barneidretten mister sitt område med naturgitt topografi og sentrums beboerne mister sitt rekreasjonsområde!