Asker MDG lager E18-utvalg – søker deltakere

Regjeringen har satt i gang med bygging av ny E18 og det betyr at vi trenger å finne ut hvordan vi bidrar til at veien blir best mulig for mennesker og miljø. Hvordan skape flere og bedre bomiljøer uten ulempene fra E18, og uten å øke biltrafikken? Hvordan tilrettelegge best mulig for mer sykling, gange og kollektiv? Asker MDGs E18-utvalg skal jobbe med disse spørsmålene i tiden fram mot neste kommunevalg i 2023 og ønsker deltagere til å ta del i det spennende arbeidet.

13. november 2021

MDG er, og har alltid vært, for en balansert oppgradering av E18. Vi er for tunnel og miljølokk ved viktige knutepunkt og byutviklingsområder som f.eks Sandvika og Asker. Vi er for bedre kollektivtilbud, sykkelveier og støyskjerming som gjør hverdagen både enklere og bedre for folk.

E18-planene som Høyre og Venstre går i bresjen for, vil føre til mer biltrafikk. Dette vil igjen gi mer kø, kork og kaos og økte utslipp av CO2 og mikroplast. Ikke bare på og fra E18, men også på og fra sideveiene. Og dessuten koster prosjektet nå over 60 milliarder kroner! Vi mener det totalt uansvarlig å bruke så mye penger og ressurser på en ny motorvei. Vi må bruke mindre ressurser og velge smartere og mer moderne løsninger heller enn å bygge mer motorvei som fremmer mer bilkjøring.

Så hva er MDGs innspill og alternative E18-planer?

Det er dette utvalget skal jobbe med. Vi skal utarbeide skisser og konsepter som viser konkret hvordan vi kan fornye E18 og redusere miljøbelastningen fra veien, uten å legge til rette for flere biler og mer bilkjøring. Dette er spesielt viktig nå som vi ser at biltrafikken øker etter koronaen (3,3% økning i bompasseringer til Oslo 2020-2021), og Oslofjorden dør med bildekk som desidert største kilde (80%) til forsøpling med mikroplast i fjorden.

Det kan det eksempelvis være:

• Smarte løsninger for trafikkstyring i rushtiden
  • Rushtidsavgift
  • 3+ felt (biler med 2 eller 3 i bilen kan kjøre i kollektivfeltet eller slippe rushtidsavgift)
  • Miljølokk med grønne areal, med parker eller bebyggelse over
  • Effektiv og moderne støyskjerming
  • Redusert fartsgrense
  • Grønne miljøgater / avenyer
  • Arealeffektiv planlegging

Medlemmer inviteres til å bli med
Asker MDG inviterer nå medlemmer som brenner for dette temaet til å melde sin interesse for å delta i E18-utvalget. Ta direkte kontakt med Jens Måge; T 922 922 62 / jens.mage13@gmail.com.
Om du studerer eller jobber som arkitekt, designer og med kommunikasjon, er vi veldig interesserte å ha deg med i gruppen, men du er selvsagt velkommen til å delta også selv om du ikke har denne kompetansen.

I første omgang skal utvalget legge fram forslag til mandat og budsjett til Asker MDGs styre som vedtar dette på styremøte 15. desember. Så vil vi arrangerer et medlemsmøte tidlig på nyåret hvor vi inviterer Bærum og Drammen MDG til å delta. På dette møtet vil vi legge fram utvalgets mandat og personer som kunne tenke seg være med i utvalget oppfordres til å melde seg.

E18-utvalget skal være representativt og vi ønsker at det skal ha både alders- og kjønnsbalanse og vi håper det melder seg kandidater av flere kjønn og aldre. Det er ønskelig at Bærum og Drammen MDG deltar med minst en representant hver i utvalget.

Asker, 13. november, 2021

På vegne av Asker MDGs styre, og interim E18-utvalg