Klimapolitikk stykkevis og delt?

God klimapolitikk er gjennomgående i samfunnet, det handler ikke bare om subsidiering av elbiler. Kommunene våre vil helst ligge i front, men vi er ikke der enda. Asker og Bærum kan bedre.

Elbiler kan ikke bli en hvilepute for andre klimatiltak. Bedre kollektivtransport bidrar til utvikling, samtidig som utslippene reduseres. Utslipp er mer enn bare eksos. Utslipp er også støy, mikroplast og svevestøv. Både fossilbiler og elbiler genererer svevestøv og mikroplast.

7. mars 2021

Martin Hollender, styremedlem i Asker MDG og Akershus Grønn Ungdom

  1. mars 2021, kl 08:21

Unge Høyre skrev i Budstikka 22. februar at Asker og Bærum gjør Norge mer klimavennlig.

God klimapolitikk er gjennomgående i samfunnet, det handler ikke bare om subsidiering av elbiler. Kommunene våre vil helst ligge i front, men vi er ikke der enda. Asker og Bærum kan bedre.

Elbiler kan ikke bli en hvilepute for andre klimatiltak. Bedre kollektivtransport bidrar til utvikling, samtidig som utslippene reduseres. Utslipp er mer enn bare eksos. Utslipp er også støy, mikroplast og svevestøv. Både fossilbiler og elbiler genererer svevestøv og mikroplast.

Et bedre kollektivtilbud, også i distriktene, gjør færre avhengig av bilen. MDG vil senke prisen på kollektivtransport med 20 prosent i hele landet. Da blir det lettere å velge miljøvennlig i hverdagen.

De med minst inntekt har uansett ikke råd til egen bil. Billigere kollektivtransport vil gjøre hverdagen deres enklere. Dessverre har momsen på kollektivreiser økt 50 prosent (fra 8 til 12 prosent) under Regjeringen Solberg.

Fortsatt privatbilisme gir mer trafikk på veiene våre. Høyre ivrer for en gigantutbygging av E18 både i Asker og Bærum. Prisen kan bli 60 milliarder kroner.

Det er vanvittig mye penger, som kunne vært brukt på en gigantsatsing på kollektivtransport. Da hadde ny E18 vært overflødig. Veien har mest trafikk i rushtiden, og hvis bare noen få prosent tok jobbreisen med kollektiv, sykkel eller gange, hadde det vært nok plass på veien.

Det hadde ført til mindre trafikk, kø og forurensning, og færre hadde vært avhengig av personbilen.

Flere storkommuner vil ha endringer i plan- og bygningsloven. De vil gjøre kommunenes egne anleggsplasser utslippsfrie innen 2025, og hele bygge- og anleggsvirksomheten i byene innen 2030. Hverken Asker eller Bærum er blant disse.

Asker skal vedta en temaplan for handling mot klimaendringene. I arbeidet med den stemte Høyre konsekvent ned alle forslagene fra MDG, inkludert et forslag om å gjøre bygge- og anleggsplasser i Asker utslippsfrie innen 2030.

Akkurat nå er temaplanen på høring, og jeg oppfordrer alle, særlig unge, til å gi innspill.

Som Unge Høyre er inne på har utslippene i Norge gått ned noen fattige prosent siden 1990. Men det er for lite og for tregt. Regjeringen har selv innrømmet at de ikke når sine egne klimamål.

Asker og Bærum har en godt utdannet befolkning, med noen av landets smarteste hoder. Norge blir i større grad en kunnskapsnasjon, der vi lever av å omsette kunnskap, teknologi og tjenester.

Den enorme kompetansen innbyggerne sitter med er en kjemperessurs for nye, grønne industrieventyr. Men, da må de smarte hodene først frigjøres fra arbeidsplasser innen fossil industri. Først da får vi arbeidskraften vi trenger i nye, grønne næringer.

Asker og Bærum har et godt utgangspunkt for det grønne skiftet. Vi klarer bedre.