Sara Skjælaaen Vatn

7. kandidat

Jeg heter Sara, er 18 år og har vokst opp i Røyken. Jeg har vokst opp mellom åkrene og har opplevd å se kornet spire om våren og akt i bakkene om vinteren. Vi må verne matjorda og redusere klimagassutslippene. For å sikre at barna våre kan få trygg mat og et sted å oppleve alle årstidene i mange tiår fremover. På fritiden liker jeg å trene, danse og gå tur i skog og mark.

Mine hjertesaker

• Bedre og lettere help med psykisk helse

Veldig mange sliter i dag med psykiske helseutfordringer. Det er lange ventekøer for å få hjelp og mange vet ikke hvor de kan gå når de sliter. Det må bli et reelt lavterskeltilbud hvor helsesykepleierne er på skolen når barna er på skolen og ikke bare to ganger i uken. Vi trenger også flere ansatte i kommunen som kan jobbe med psykisk helse.

• Få ned klimautslippene

Klimakrisen er den største krisen vår generasjon står overfor. Lokalt kan vi gjøre masse for å legge til rette for at innbyggerne kan ta smarte valg, men kommunen står også for mye utslipp og det må vi gjøre noe med.

• Bedre skole for barn og unge

Barne- og ungdomsskolene har mange utfordringer i dagens samfunn. Skolen skal både være et sted for læring, et sted å finne venner og det skal forme deg som menneske. Skolen kan ikke være en hverdag hvor lærerne ikke har tid til å følge opp elevene sine, hvor elevene må løpe fra prøve til prøve uten å faktisk klare å lære noe. Skolen sliter økonomisk fordi det gjøres kutt hvert år. Dette må ta slutt, sånn at elever og barn faktisk kan fokusere på å lære og ikke tenke på at skolen ikke har råd til læremateriell.

Mine grønne mål

• Styrke det psykiske helsetilbudet i kommunen
  • Gjøre det enklere og billigere å reise kollektivt
  • Kutte klimautslipp i Asker kommune